Nystartad svensk spötillverkning i världsklass

Nystartad svensk spötillverkning i världsklass

Att brinna för sitt intresse och dessutom vara lite lagom naiv kan leda långt. Marcus Bohlin tog en crasch course i koreansk vett och etikett via Youtube och stack sen och träffade representanter från anrika spöfabriker. Med sig hade han ett visitkort och en broschyr med sina visioner.

Norden generellt och Sverige speciellt har länge legat i framkant på den internationella arenan när det gäller flugfiske. Märken som Loop, Danielsson Reels, Guideline och Vision kommer alla från vår del av världen och är i dag allmängods bland flugfiskare.

Nu finns det även ett nytillskott bland aktörerna. Dessutom är företaget det enda svenska spöföretaget på kartan i dag. Vi talar om Nám, som har sätet dels på Onsalahalvön utanför Kungsbacka och i Luleå i Norrbotten.

Grundare och vd, Marcus Bohlin är dock ingen dununge. När han tog steget till att skapa en helt egen produkt för några år sedan, hade han jobbat länge i branschen, tillskansat sig massa erfarenhet, men framför allt fått många idéer han hade lust att realisera.

Orädd

Det är en riktig flugfiskenörd som möter upp mig framför huset, nästan längst ut på Onsala halvön, ett stenkast från fina havsöringsvikar. Definitionen nörd är dock inte min utan Marcus egen.

– Ja det är precis det jag är. Enda sedan jag varit liten har jag haft ett brinnande intresse och varit vetgirig. Nu jobbar jag med min passion, säger han och skrattar.

Idén om en egen spötillverkning har vuxit fram genom åren. När Marcus med stor entusiasm backar bandet 30-40 år och beskriver utvecklingen av det moderna tvåhandsfisket med Göran Anderssons underhandskast och grundmurade position för egentligen alla spön och linor idag, är blicken klar och han beskriver hur flugfiskare och företagare då gjorde gemensam sak för att sätta Sverige på flugfiskekartan.

– Från 2005 och framåt jobbade jag som innesäljare på ett av de stora varumärkena i Norden, men efter 12 år kände jag att jag inte kom längre. Jag ville mer och det var då jag bestämde mig för att sluta och satsa på något eget.

Náms spön trivs bäst vid älven.

Youtubevideor

Korea är världsledande på tillverkning av grafitprodukter och de flesta premiumspön tillverkas där, även om Kina i dag också står för en stor del av tillverkningen.

– Att ha en idé är en sak, men att få in ett fot hos någon av fabrikerna i Korea är en annan. Jag vet inte hur många mejl jag skickade utan att ens få svar, säger Marcus och fortsätter.

– Men så plötsligt förändrades läget. I mitt senaste mejl hade jag förklarat hur jag såg på mig som tredje generationens spötillverkare med Göran Andersson som förgrundsfigur. Jag förklarade hur jag ville kombinera hans idé om flytlinefiske med modernare sjunklinefiske. Jag ville fånga flugfiskare i båda lägren. Jag fick svaret att jag var välkommen att träffa spöfabriksrepresentanten i Köpenhamn, bara några dagar senare.

Marcus visste att uppträdande var mycket viktigt och förberedde sig så gott det gick.

– Jag tryckte upp en broschyr med fina bilder och beskrivning på min produkt. Sedan tog jag fram visitkort och kollade på youtubevideor om hur man gör affärer med koreaner.

Mötet gick över förväntan och när Marcus åkte hem från Köpenhamn hade han knutit avtal med en fabrik.

Vetgirig

I ett samtal med Marcus Bohlin slås man dels av hans stora kunskap om flugfiske samtidigt som han nästan ursäktar sig. Det finns en ödmjukhet inför området och en aldrig sinande nyfikenhet.

– Jag döpte oss till Nám. Jag har fiskat mycket på Island och fastnade för namnet. Det betyder ungefär ”att lära sig”, men på Island har ord ofta flera betydelser. Och det är också något jag gillar. Man får inte binda upp sig utan måsta vara beredd på att omformulera sig. Vi har lagt till en slogan ”we don’t know” för att förtydliga att vi inte vet allt, och att vi vill fortsätta utveckla oss.

Marcus berättar att han omger sig med ett gäng mycket duktiga flugfiskare som fungerar som bollplank till hans idéer. Det är högt i tak och flera gånger har han fått gå tillbaka till ritbordet eftersom kritiken från användare har fått honom att tänka om.

– Detta är superviktigt för mig. Den kunskapen som fiskarna har är ovärderlig.

Spöna laddar tunga sjunklinor bra och det går att kasta långt.

Kort väg till kund

Nám har egen webbhandel och jobbar i tillägg med ett fåtal utvalda återförsäljare. Trots att de bara funnits några år är de redan etablerade på marknaden.

– Den bästa reklamen man kan få är när en nöjd kund står vid älven och tipsar sina kompisar att köpa ett likadant spö. Det slår alla influencers eller ambassadörer. Ärlighet och trovärdighet är jätteviktigt.

I dagsläget ligger den huvudsakliga försäljningen på tvåhandsspön men i sortimentet finns allt från superlätta enhandsspön upp till 16-fotare.

– Vi har ett femtiotal olika modeller idag fördelade i två spölinjer. Dels orginalspöt och dels nya Ren-serien. Original jobbar högre upp i aktionen medan Ren har en djupare aktion.

I originalserien återfinns också produkten grafen som är ett extremt starkt kolfiber. Detta gör att man kunnat minska lite på vikten och ändå bibehålla styrkan i spöt.

– Vi var tidiga med detta. I dag återfinns grafen i spön hos många tillverkare. Det är ett kvitto på att vi tänkte rätt.

Framtiden

På bara ett par år har Nám tagit sig in på marknaden här i Norden och nu jobbar Marcus och hans kollegor med att etablera sig i Nordamerika.

– Det ska bli spännande. Vi uppmärksammades nyligen i amerikansk flugfiskpress. Jag tror det finns bra potential i USA.

Samtidigt är Marcus lite ambivalent till tillväxt. Han gillar snabba beslutsvägar och dialogen med sina kunder. Han föredrar det enkla, att ha få riktigt bra produkter framför en massa prylar i sortimentet.

– Vi håller på att ta fram en egen rulle just nu. Samtidigt vet jag att Danielsson tillverkar de bästa rullarna. Ska vi verkligen in på den marknaden. Det är sådan frågor jag grunnar på hela tiden. Å andra sidan vet jag att det finns en kundgrupp som vill ha en Námrulle eftersom de vill vara trogna vårt varumärke. Det är lite som med kepsar och tröjor. De fångar inga laxar men de som köper dem gillar verkligen vårt företag och är stolta över att använda våra produkter. Jag blir skitglad när någon köper en keps.

Framtiden ser ljus ut för Marcus Bohlin som förverkligade sin dröm.

Mindre hets idag

Förr gick all ledig tid till fiske. Alla semestrar spenderades vid norska laxälvar, Mörrum eller Emån. Nu är det inte lika mycket fiskehets längre för Marcus.

– Jag var alltid svulten på fiske förr. Nästan så jag var övertaggad. Betänk också att det tog fem år innan jag krokade min första lax. Ändå höll man ut. I dag är jag mer avslappnad. Jag kan sitta och titta på älven länge innan jag tar första vändan. Flugfisket för mig har också blivit mer en totalupplevelse. Det är inte bara det rena fisket, det är sällskapet, naturen, boendet, maten. Jag älskar till exempelvis flugfisket på Island även om det inte finns några stora troféfiskar i de älvarna.

– Men drömmen om 20-kiloslaxen finns kvar. Jag får bara nöta på.

Så är det så klart. Och det är när Marcus står utvadad och kastar han får tid att klura på nya idéer och prova sina spön.

– I styrelserum görs inga fiskespön, säger han och jag är benägen att hålla med.

 

Läs mer om:

Läs också

Tips om läsning

Tips om läsning

Ibland är man trots allt ledig. Det kan innebära några timmar över till läsning. Här får du lite tips...

Laxdöden utreds

Laxdöden utreds

De senaste två somrarna har det kommit ovanligt många rapporter om döda laxar i svenska älvar och vattendrag. Från...

Aktuellt

ANNONS ▼
Tidningen Älgjakt ute nu

Tidningen Älgjakt ute nu

Äntligen närmar sig höstens stora premiär. Älgjakt 2022 innehåller allt för den som längtar.   Vi hänger med älghundsprofilen...

Molle briljerar i harskogen

Molle briljerar i harskogen

Anders Ydergren är för de flesta stövarjägare i Västsverige en välbekant profil. Genom åren har han dömt åtskilliga hundar...

Fler artiklar